SLOVENSKO ZAMEJSTVO KOT VSEBINE KURIKULA OSNOVNIH IN SREDNJIH ŠOL V SLOVENIJI
Povzetek končnega poročila projekta CRP-a V5-1709
Tema ciljnega raziskovalnega projekta je analitičen pregled udejanjanja obravnave Slovencev v zamejstvu (Italija, Avstrija, Madžarska in Hrvaška) v slovenskem izobraževanju skozi prizmo vsebin, ki jo določajo učni načrti izbranih predmetnih vsebin: slovenščine, zgodovine, geografije, družbe, etike in družbe, likovna in glasbena umetnost v osnovnih šolah (drugo in tretje obdobje) ter slovenščine, zgodovine, geografije, sociologije v srednjih šolah, tako v šolah s slovenskim / večinskim kot tudi v šolah z italijanskim in madžarskim / manjšinskim jezikom. Ob preučevanju gradiv in z anketiranjem učencev in dijakov (449 osnovnošolcev in 237 srednješolcev) smo želeli spoznati, koliko si vključeni v izobraževanje v resnici uzavestijo teh vsebin. Z anketiranjem javnosti (628 posameznikov) in v vodenem intervjuju z učitelji (20 intervjujev) na to tematiko smo želeli pridobiti celovitejši vpogled v preučevani problem. V raziskovalnem procesu so sodelovali poleg raziskovalcev Znanstveno-raziskovalnega središča v Kopru tudi raziskovalci Inštituta za narodnostna vprašanja v Ljubljani in Slovenski raziskovalni inštitut v Trstu. Raziskovalna skupina je preučila obstoječo navzočnost zamejske tematike v učnih načrtih, njihovo uresničevanje / ekvivalenco z vsebinami v učbenikih in posledično njihovo dejansko izvajanje. Metodologija zbiranja podatkov se je opirala na opisno metodo ciljnih vsebin iz UN ter vsebin iz učbenikov. Po načelih interpretativne raziskovalne metodologije smo analizirali kvalitativne podatke anket in mnenj anketiranih učiteljev ter jih primerjali s podatki iz obdelave kvantitativnih podatkov. Na osnovi končnih ugotovitev smo izdelali predloge sprememb učnih načrtov in dodatkov k osnovnošolskemu in srednješolskemu kurikulu.
Pred redakcijo končnega predloga kurikularnih sprememb smo njihovo utemeljenost in ustreznost preverjali na treh panelih strokovnjakov v Kopru, Ljubljani in Lendavi, na katere smo povabili predstavnike Strokovnega sveta za splošno izobraževanje, Zavoda RS za šolstvo, ministrstva za izobraževanje in Urada za Slovence v zamejstvu in po svetu ter osnovnih in srednjih šol, da bi na strokovni in utemeljeni način pripravili najboljše predloge za izboljšanje in uveljavitev vedenja o zamejskih Slovencih osnovnošolske in srednješolske mladine.
Zaključno poročilo o projektu s prilogami je dosegljivo na http://zamejstvovkurikulu.splet.arnes.si/.
Taksonomije: